NOR_POL

NOR_POL to projekt, który powstał jako naturalny efekt długotrwałej współpracy Jørgena Knudsena i Łukasza Szałankiewicza aka Zenial. Artyści poznali się na festiwalu Detali Zvukow w Kijowie w 2006 roku i od tego czasu pracowali razem nad licznymi instalacjami dźwiękowymi i formami muzycznymi, z których niektóre ukazały się jako część niektórych albumów Zeniala. W 2020 roku ukazał się album „Constructions” (wyd. Zoharum Records) duetu. Prezentowany album to drugie wydawnictwo projektu NOR_POL.

Artyści:

Jørgen Knudsen  zaczął pracować z muzyką eksperymentalną i elektroniczną w 1980 roku, najpierw w zespole punkowym, później tworząc własną muzykę często powiązaną ze sztuką performance, teatrem i tańcem. W latach 80-tych Jorgen grał głównie na instrumentach z użyciem kaset magnetofonowych i odtwarzaczy taśmowych, tnąc i łącząc, miksując i przetwarzając sygnały zwrotne, następnie wykorzystując coraz więcej różnych urządzeń w miarę ich powstawania. Twórczość Jorgena często określano jako romantic noise music, z elementami minimalizmu i chaosu. Od 1990 roku Knudsen skupiał się głównie na inscenizowanych produkcjach tanecznych, z wieloma różnymi choreografami i występami artystycznymi z wykorzystaniem wymyślonych instrumentów. Knudsen wydał również kilka płyt z Perem Henrikiem Svalastogiem pod nazwą Information (w Beatservice i Rune Gramofon). Płyta „Artifacts” była w 1998 roku nominowana do norweskiej nagrody Grammy. Jeśli chodzi o prace inscenizowane, od 1986 roku współpracuje z Baktruppen i wykonał swoje prace w ponad 30 krajach. Obecnie jest dyrektorem artystycznym w Black Box Teater w Oslo.

Łukasz Szałankiewicz (alias ZENIAL) – wykonawca muzyki elektronicznej i artysta dźwiękowy. Łukasz jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) oraz Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polska sekcja ISCM). Jego artystyczne początki sięgają wczesnych lat 90-tych, kiedy to miał okazję zanurzyć się w środowisku demosceny – wczesnej społeczności komputerowej opartej na przekraczaniu ograniczeń sprzętowych. Multimedialny charakter demosceny pozostał ważnym elementem jego solowej twórczości artystycznej, w której łączy dźwięk z wizualizacjami i opiera się na ramach konceptualnych. W swojej twórczości Szałankiewicz koncentruje się na muzycznych poszukiwaniach, audiowizualnych performansach i interaktywnych instalacjach, z których jedna, Dzwiekoswisty, została zaprezentowana podczas Małej Warszawskiej Jesieni (w ramach festiwalu Warszawska Jesień) i spotkała się z dużym uznaniem krytyków. Miał duży wkład w organizację kilku festiwali. Jest również współzałożycielem wytwórni/platformy Audiotong. Jako Zenial (a wcześniej jako Palsecam) współtworzy projekt AABZU z Maciejem Szymczukiem oraz projekt Dizzy Kinetics z Markiem Chołoniewskim.

Występował, koncertował i prowadził prelekcje na wielu polskich festiwalach, m.in. Audio Art Festival i Unsound Festival w Krakowie, Wro Festival we Wrocławiu i Ad Libitum w Warszawie, a także w najważniejszych polskich centrach sztuki, m.in. w Galerii Kordegarda i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerii Sztuki Współczesnej Arsenał w Białymstoku, Galerii Sztuki Współczesnej we Wrocławiu i Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Szalankiewicz brał udział w wielu wydarzeniach i festiwalach międzynarodowych, m.in. w Austrii, Rosji, Bułgarii, Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Francji, Chinach, Węgrzech, Białorusi, Rumunii, Litwie, Izraelu, Kazachstanie, Peru, Brazylii, Argentynie, Urugwaju, USA, Kolumbii, Meksyku, Ekwadorze, Chorwacji, Anglii, Japonii, Szwecji, Finlandii, Belgii, Gruzji, Kanadzie, Egipcie, Włoszech, Armenii, Luksemburgu, Portugalii, Australii.